strona główna projektu

Wyspiański

program

architektura

malarstwo

dramat i poezja

techniki

biografia

szlak Wyspiańskiego

powrót do strony Antraktu

przy II LO w Suwałkach

Chcę poetyczności dla was i chcę ją rozdmuchać…”

Stanisław Wyspiański

 

architektura

witraże

polichromie

sztuka użytkowa

 

 

 

Polichromie

Wielobarwne malowidła na ścianach krakowskich kościołów: Mariackiego, oo. Franciszkanów, św. Krzyża, autorstwa Stanisława Wyspiańskiego stanowią niezwykłe połączenie idei i piękna. Zaczęło się od potrzeby gruntownych remontów świątyń, wiele części malowideł było nieczytelnych wiele trzeba było stworzyć na nowo.

 

Jak przenieść rysunek na ścianę?

n

projekt

współfinansowany

ze środków

Ministra Kultury

i Dziedzictwa

Narodowego.

Stronę zrealizowali w całości członkowie Koła Miłośników Teatru „Antrakt” wykorzystując wiedzę zdobytą podczas wyprawy do Krakowa.

 

kościół oo. Franciszkanów

 

Polichromie franciszkańskiego kościoła  były pierwszym samodzielnym dziełem Wyspiańskiego w zabytkowym wnętrzu. Artysta rozpoczął prace w 1895 roku. Zaprojektował i wykonał polichromię ścian prezbiterium i transeptu (nawy „poprzecznej”) kościoła.

 

 

Motywy roślinne pędzla Wyspiańskiego — stylizowane rośliny łąkowe i ogrodowe, dokładne studium największego poety wśród botaników i niewątpliwie najbardziej wrażliwego botanika wśród poetów…

 

 

 

Stanisław Wyspiański, Róże

motyw do polichromii kościoła oo. Franciszkanów w Krakowie

 

 

 

Ściany franciszkańskiego kościoła są jak wielka łąka, świat radosnej przyrody, tak umiłowanej przez świętego Franciszka, patrona zakonu. Wyspiański świadomie nawiązał do ideologii franciszkanizmu, malując „przyjaciół” życia codziennego braci mniejszych: słoneczniki, nasturcje, mlecze…

[Wyspiańskiemu] udało się po mistrzowsku połączyć wcześniej powstałą polichromię z witrażami, dzięki czemu powstała nie tylko dekoracja wnętrza, ale spójny program ideowy, podkreślający architektoniczne walory przestrzeni gotyckiej świątyni, rozumianej jako model wszechświata i doskonały wizerunek jego harmonii.*

Niezwykła jest historia przygotowań Wyspiańskiego do pracy przy franciszkańskich polichromiach. Inspirację do swych malowideł znalazł na... rzeczywistych łąkach krakowskich Błoni. Zafascynowany pięknem naturalnych kwiatów i ziół stworzył cały zbiór szkiców, nazwany później „Zielnikiem”. Patrząc dzisiaj na barwne łąki franciszkańskiej świątyni „widzimy ” oczami Wyspiańskiego wielowarstwowe kontury obrazu i ...nieomal zapachu czerwcowej łąki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

kościół Mariacki

Kościół Mariacki, najzacniejsza krakowska świątynia, u schyłku XIX wieku poddana została gruntownej konserwacji. To wówczas zrodził się program ozdobienia ścian kościoła malowidłami. Pracami kierował Jan Matejko, rektor Krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych.

To wówczas młody Wyspiański miał okazję z bliska podziwiać średniowieczne witraże i dekorację świątyni. Uzupełnienia i prace wykończeniowe projektowanych przez Matejkę postaci aniołów i świętych w prezbiterium kościoła były pierwszymi poważnymi pracami malarskimi artysty. 

 

Zielnik

„Zielnik Wyspiańskiego” — tak nazwano wystawę czasową w Kamienicy Szołayskich w Krakowie, czynną od kwietnia do września 2007 r. Kto, tak jak my, miał okazję znaleźć się w tym czasie w Krakowie, zetknął się z doskonałą ilustracją ducha wyobraźni wielkiego artysty.

 

 

   

 

Ciąg dalszy wkrótce

* M. Romanowska, Muzeum Stanisława Wyspiańskiego w kamienicy Szołayskich. Przewodnik, Kraków 2005

 

  Materiał opracowały: Ewa Czuper, Urszula Musiał, Anna Romanowska, Kinga Sieńko, Antrakt, kwiecień 2007

 

kontakt z redakcją oraz budowniczym strony: antrakt@op.pl

© Antrakt 2005 - 2007