|
przy II LO w Suwałkach |
wędrówki po TeatrzeTeatr elżbietański i szekspirowski
|
|
Szekspirze! duchu! zbudowałeś górę Większą od góry, którą Bóg postawił. Boś ty ślepemu o przepaści prawił, Z nieskończonością zbliżyłeś twór ziemi. Wolałbym ciemną mieć na oczach chmurę I patrzeć na świat oczyma twojemi. J. Słowacki, Kordian |
|
|
Odrodzenie – XVI wiek, przynosi powrót do modelu kultury antycznej. W teatrze naśladowano wówczas nie pierwowzór grecki, ale jego wtórne odbicie w rzymskiej tragedii. Działo się tak w większości krajów europejskich; na tym tle wyraźnie wyróżniała się Anglia, w której stworzono dramat elżbietański (nazwa od ówczesnej władczyni patronującej naukom i sztukom). Dramat elżbietański to przede wszystkim krwawe tragedie zemsty, także tzw. kroniki królewskie – historie wielkich i niezwykłych władców oraz opowieści o paktujących z diabłem mędrcach (Faust Marlowe’a). Legendą teatralną i dramaturgiem wszechczasów stał się jednak William Szekspir (1564-1616). Zrewolucjonizował on zupełnie teatr, łamiąc wszystkie dotychczasowe konwencje, a nade wszystko tworząc nowy typ bohatera – człowieka o pogłębionej psychologii, rozdartego wewnętrznie, nieprzeciętnego w swych namiętnościach (Hamlet, Makbet, Król Lear, Otello, Romeo i Julia). Oprócz tragedii Szekspir tworzył też komedie (Poskromienie złośnicy, Wesołe kumoszki z Windsoru). Autora Hamleta uważali za najwyższy autorytet twórcy romantyczni i jego okrzyknęli swym patronem.
|
kontakt z redakcją oraz budowniczym strony: antrakt@op.pl
© Antrakt 2005 - 2011