Gdy w 1025 roku Bolesław Chrobry został pierwszym królem Polski, a kilka miesięcy później koronowano jego syna Mieszka II, narodziła się polska monarchia. Te dwa wydarzenia przeszły do historii jako symboliczne początki niezależnego państwa. W 2025 roku, dokładnie tysiąc lat później, ich rocznica stała się inspiracją do stworzenia niezwykłego wydarzenia, w którym przeszłość ożyła na nowo.
22 maja 2025 r. w II Liceum Ogólnokształcącym im. gen. Zygmunta Podhorskiego w Suwałkach odbył się Międzyszkolny Konkurs Historyczny „Dwie Korony”, zorganizowany z okazji 1000-lecia koronacji Bolesława Chrobrego i Mieszka II Lamberta. Do rywalizacji stanęło sześć drużyn ze szkół podstawowych z Suwałk i okolic.
Konkurs miał formę gry terenowej złożonej z dwunastu różnorodnych zadań, inspirowanych realiami średniowiecza. Każda konkurencja nawiązywała do wyzwań, z jakimi mógł mierzyć się pierwszy król Polski oraz jego otoczenie.
Uczestnicy rozpoznawali miejsca związane z panowaniem Chrobrego na mapie, liczyli średniowieczne zagadki kupieckie w „Skarbcu Chrobrego”, próbowali swoich sił w strzelaniu z łuku i w skoku przez symboliczną fosę. Musieli również wykazać się precyzją i koncentracją – przepisywali teksty stylizowane na średniowieczne dokumenty oraz uczyli się na pamięć fragmentów „Kroniki Thietmara”.
Dużo emocji dostarczyły zadania rycerskie: szachowy „pojedynek o koronę”, starcia bezpiecznymi mieczami, pokaz mody średniowiecznej czy rozszyfrowywanie tajemniczych znaków runicznych. Na koniec – nagrywanie krótkich podcastów historycznych w roli „królewskich kronikarzy”.
Wydarzenie wzbogaciły dodatkowe atrakcje: zwiedzanie Muzeum im. Marii Konopnickiej oraz spotkanie z Fundacją Żywej Historii HANZA, która przywiozła repliki średniowiecznych strojów, broni i przedmiotów codziennego użytku. Dzięki temu uczestnicy mogli dosłownie „dotknąć historii”.
Dyrektor szkoły, Wioletta Kulbacka, otwierając konkurs, powiedziała:
– Nie chcemy dziś tylko rywalizacji. To przede wszystkim okazja, żeby przenieść się w czasie, poczuć ducha epoki i wspólnie przeżyć coś wyjątkowego. Liczy się współpraca, zaangażowanie i radość z odkrywania historii.
Po zakończeniu konkurencji i krótkim występie artystycznym, ogłoszono wyniki:
Klasyfikacja końcowa:
-
Szkoła Podstawowa nr 9 w Suwałkach
-
Szkoła Podstawowa nr 4 w Suwałkach
-
Szkoła Podstawowa nr 10 w Suwałkach
-
Szkoła Podstawowa w Filipowie
-
Szkoła Podstawowa w Jeleniewie
-
Szkoła Podstawowa nr 5 w Suwałkach
Zwycięska drużyna ze Szkoły Podstawowej nr 9 została symbolicznie „koronowana” – uczniowie otrzymali stylizowane insygnia królewskie, a cała sala nagrodziła ich gromkimi brawami.
Konkurs „Dwie Korony” pokazał, że historia nie musi być tylko datami i faktami – może stać się żywą przygodą. Połączenie nauki, zabawy, technologii i rekonstrukcji historycznej stworzyło przestrzeń, w której uczniowie nie tylko przyswajali wiedzę, ale ją przeżywali.
Na zakończenie dyrektor Kulbacka podsumowała:
– Mam nadzieję, że dobrze się bawiliście i odkryliście coś nowego. Chcemy, żeby historia była dla Was ciekawa i inspirująca – taka, której można dotknąć, a nie tylko przeczytać w podręczniku.
Międzyszkolny Konkurs Historyczny „Dwie Korony” udowodnił, że nawet po tysiącu lat duch pierwszego króla Polski może nadal jednoczyć i inspirować młodych ludzi do odkrywania swoich korzeni.
W imieniu Organizatorów - zespołu nauczycieli historii - specjalne podziękowania otrzymują uczniowie:
klasy III D:
Marysia Jarguz
Zuzanna Toczko
Klaudia Dobkiewicz
Sylwia Jabłońska
Oliwia Kowalewska
Oliwia Bobowicz
Gabrysia Ciepielewska
Kamil Blady
Oliwier Kardel
Bartosz Ołdak
Klaudiusz Jonio
Amelia Parafinowicz
Zuzanna Motulewicz
Anna Sienkiewicz
Kacper Dwojakowski
Piotr Andruszkiewicz
Jakub Chmielewski
Nikola Żynda
Kacper Czerniecki
Kacper Kozłowski.
klasy II E:
Dawid Andrulewicz
Sebastian Jarmołowicz
Piotr Buraczewski
Izabela Motulewicz
Amelia Tylenda
Marta Brzozowska
Oliwia Kwiatkowska
Amelia Jasińska
Kacper Dwojakowski
klasy III B:
Maciej Bienio,
Michał Wasilewski
klasy II D:
Mateusz Dobkowski.
W sposób szczególny podziękowania należą się Piotrowi Andruszkiewiczowi oraz Bartoszowi Ołdakowi, którzy byli obecni na każdym etapie przygotowań oraz realizacji konkursu.