aktualności
o nas
kronika
— galeria
spektakle
korespondenci donoszą
wędrówki
po Teatrze
Antraktowa
biblioteka
dobre strony
Rok Wyspiańskiego
250 lat polskiego teatru
publicznego
|
Zagadnienia do konkursu wiedzy o teatrze
1. Powstanie
teatru narodowego – od klasycyzmu do romantyzmu
BIBLIOGRAFIA:
- Z. Raszewski, Krótka historia teatru polskiego. Warszawa
(dowolne wydanie)
- E. Szwankowski, Teatry Warszawy w latach 1765-1918. Warszawa
1979.
- I. Sobina, Potwory sztuki scenicznej. Poetyka melodramatu doby
polskiego Oświecenia lat 1790-1815. Kraków 2012.
- M. Klimowicz, Oświecenie. Warszawa (dowolne wydanie)
ZAGADNIENIA:
- Życie teatralne Warszawy przed powstaniem Teatru Narodowego;
- Antreprener i antrepryza – charakterystyka;
- Budynki teatralne Warszawy: adresy i charakterystyka;
- Społeczne postrzeganie roli aktora i autora sztuk;
- Charakterystyka repertuaru Teatru Narodowego – związki repertuaru z
życiem politycznym I Rzeczpospolitej;
- Komedia polskiego oświecenia – charakterystyka;
- Teatr Bogusławskiego a teatr Osińskiego: podobieństwa i różnice;
- Drama – poprzedniczka dramatu romantycznego. Inspiracje kulturą
popularną w literaturze romantycznej.
2. Dramat
romantyczny – od prapremier do Wielkiej Reformy Teatru
BIBLIOGRAFIA:
- M. Masłowski, Dzieje bohatera. Teatralne wizje „Dziadów”,
„Kordiana” i „Nie-Boskiej komedii” do II wojny światowej. Wrocław
1978. (o prapremierach Kordiana i Nie-Boskiej komedii, a
także o realizacjach Schillerowskich)
- M. Prussak, „Dziady” bez mesjanizmu [w:] „Dziady” Adama
Mickiewicza. Poemat. Adaptacje. Tradycje. Red. B. Dopart. Kraków
1999 (o „Dziadach” Wyspiańskiego)
- „Dziady”. Od Wyspiańskiego do Grzegorzewskiego. Red. T. Kornaś,
G. Niziołek. Kraków 1999
- Z. Majchrowski, Cela Konrada. Powracając do Mickiewicza. Gdańsk
1998;
- J. Timoszewicz, „Dziady” w inscenizacji Schillera. Warszawa
1970.
- L. Kaczyńska, Winkelried ożył? Teatralne odczytywanie „Kordiana”
(1945-2000). Gdańsk 2006.
- S. Skwarczyńska, Leona Schillera trzy opracowania teatralne
„Nie-Boskiej komedii” w dziejach jej inscenizacji w Polsce. Warszawa
1959.
- Na temat Wielkiej Reformy Teatru zob. np. Historia teatru. Red.
J. R. Brown. Tłum. H. Baltyn-Karpińska. Warszawa 2007, s. 341-379 lub L.
Kuchtówna, Schillera i Horzycy teorie polskiego teatru monumentalnego
[w:] Leon Schiller. W stulecie urodzin 1887–1987. Red. Tejże i B.
Lasockiej. Warszawa 1990.
ZAGADNIENIA:
- prapremiery dramatu romantycznego: okoliczności wprowadzenia na scenę
polskich dramatów romantycznych;
- Teatr przełomu XIX i XX wieku: techniczna strona przygotowania
premier;
- Stanisław Wyspiański jako Artysta Teatru;
- Kordian 1899 – interpretacja Józefa Kotarbińskiego;
- Dziady bez mesjanizmu – interpretacja Stanisława Wyspiańskiego;
- Nie-Boska obozu ziemiańskiego Anno Domini 1902;
- styl prapremier dramatu romantycznego: charakterystyczne cechy;
- Wielka reforma teatru – charakterystyka zjawiska w Polsce;
- Teoria teatru monumentalnego;
- Inscenizacje Leona Schillera:
-1926: Nie-Boska spod znaku Rewolucji Październikowej;
-1932,33, 34 – Dziady antysystemowe;
-1930, 35 – Kordian – rewolucjonista.
- Styl inscenizatorski Leona Schillera – charakterystyczne cechy;
3. Współczesne
inscenizacje dramatów romantycznych
BIBLIOGRAFIA:
- M. Janion, Zmierzch paradygmatu [w:] Tejże, Do Europy tak,
ale razem z naszymi umarłymi. Warszawa 2000.
Recenzje omawianych spektakli i artykuły im poświęcone w portalach
www.e-teatr.pl
(archiwum wirtualne) i
www.teatralny.pl oraz na stronie (i
stronie archiwalnej) miesięcznika „Teatr”.
ZAGADNIENIA:
- współczesny teatr wobec polskiego paradygmatu romantycznego;
- gra z tradycją we współczesnym teatrze: kontynuacje, nawiązania,
polemiki (w odniesieniu do omawianych przedstawień);
- charakterystyczne cechy omawianych inscenizacji:
- Mickiewicz. Dziady. Performance. Reż. Paweł Wodziński, Dziady. Teatr
Polski w Bydgoszczy 2011;
- Dziady. Części I, II, IV i wiersz UPIÓR, Dziadów cz. III. Reż. Michał
Zadara. Teatr Polski we Wrocławiu 2014 i 2015;
- Dziady. Reż. Radosław Rychcik. Teatr Nowy w Poznaniu 2014;
- Nie/boska komedia. Reż. Piotr Kruszczyński. Teatr im. Al. Fredry w
Gnieźnie 2011;
- Nie-Boska komedia. Reż. Adam Nalepa. Teatr Wybrzeże w Gdańsku 2011;
- Nie-boska komedia. WSZYSTKO POWIEM BOGU! Reż. Monika Strzępka. Stary
Teatr Kraków 2014;
- Kordian. Reż. Szymon Kaczmarek. Stary Teatr Kraków 2012;
- Kordian. Reż. Piotr Szczerski. Teatr im. Żeromskiego. Kielce 2015;
- styl inscenizacji Pawła Wodzińskiego, Michała Zadary, Radosława
Rychcika, Moniki Strzępki;
-polski teatr XXI wieku – możliwości techniczne; udział techniki we
współczesnych inscenizacjach dramatu romantycznego
Podane zagadnienie
będą rozwijane w ciągu tego miesiąca na naszej stronie. Tymczasem
zachęcamy do lektury!
|